wtorek, 28 kwietnia 2015

Infinite Crisis (PC)

Postanowiłam dziś przybliżyć Wam darmową grę, którą odkryłam miesiąc temu na Steamie. Niestety dostępna jest na razie tylko dla Windowsa i z tego co wiem wersja na Mac'a nie jest na razie planowana.
Rzadko gram w gry typu MOBA [Multiplayer Online Battle Arena], nigdy nie grałam w LOLa ani w DotA, ale muszę przyznać, że ten tytuł wyjątkowo mnie wciągnął. Gra posiada 2 serwery - North America i Europe/Russia [chociaż coraz częściej myślę, że Rosja powinna mieć oddzielny serwer. Nie dość, że jest ich cała masa, to rozmawiają tylko po rosyjsku - tak jakby każdy na świecie znał rosyjski... to jeszcze są bardzo chamscy i nieuprzejmi].
  • Fabuła
Gra rozgrywa się universum DC Comics, na podstawie serii komiksów o tym samym tytule - "Infinite Crisis". Nie będę się zagłębiać w szczegóły, ale powiem to, co najważniejsze. W tej opowieści mamy do czynienia z różnymi wersjami Planety Ziemi, a dokładniej 6 alternatywny rzeczywistości [Multiverse], które stoją na granicy zagłady. Każdy gracz wciela się w Protektora, który musi połączyć siły z innymi Protektorami, aby uratować wszechświat od nieuchronnego końca.
  • Bohaterowie
Z uwagi na występowanie różnych rzeczywistości, mamy do wyboru kilka wersji bohaterów [w grze zwanych Champions] i antagonistów, którymi kieruje każdy protektor. Tak więc obok normalnej Wonder Woman, występuje również Atomic Wonder Women walcząca piła mechaniczną, Mecha Wonder Woman rzucająca specjalnymi dyskami itp. Jest z czego wybierać! Każda postać ma do dyspozycji szereg kostiumów, które można kupić w sklepie za punkty albo pieniądze [o nich napiszę później], albo odblokować wraz z levelem protektora [o tym też zaraz :)]. Raz w tygodniu udostępniani są nowi bohaterowie, którymi można zagrać za darmo. Jest to super posunięcie, bo nie kupujemy kota w worku. Możemy zobaczyć, czy dana postać albo styl walki nam się podobają, zanim wydamy punkty.

Klasy postaci
Do każdej postaci przypisana jest jedna z 6 klas:
  
Assasins
Zabójcy charakteryzują się szybkimi atakami z ukrycia. Wybierają na ogół wrażliwe i słabe cele, ale sami mogą też łatwo zginąć, więc muszą zachować ostrożność.

Blasters
Blasterzy skupiają się na zadawaniu obrażeń w krótkich lecz silnych wybuchach.  Większość zadawanych przez nich obrażeń wynika z posiadanych umiejętności, dlatego muszą dbać o to, by zawsze były gotowe do użycia.

Bruisers
Bruisers uwielbiają walkę z bliska. Są twardzi i mogą zadać bardzo poważne obrażenia niszcząc drużynę przeciwnika.

Controllers
Kontrolerzy specjalizują się we wspomaganiu sojuszników poprzez leczenie i równe buffy. Są nieocenieni, znają wiele sposobów manipulowania walką na swoją korzyść i przechylenie szali zwycięstwa na stronę swojej drużyny.

Enforcers
Potocznie zwani tankami. Ich głównym zadaniem jest zmuszenie przeciwnika do walki z nimi. Przyjmują na siebie większość obrażeń przeznaczonych dla innych graczy, by Ci mogli skupić się na ataku.

Marksmen
Strzelcom brakuje szybkich, skoncentrowanych wybuchów, ale nadrabiają celnymi i niezawodnymi strzałami. Są kluczową częścią zespołu, jeśli chodzi o wkład w zadawanie obrażeń przeciwnikom

* Moimi ulubionymi klasami są zdecydowanie Controllers [Harley Quinn, Poison Ivy] i Blasters [Stargirl, Arcane Supergirl] . Atakują z dystansu, a siła ataku skupia się głównie na Power Damage.

  •  Levele postaci i Levele Protektora
W grze występują 2 typy leveli:

- Level Postaci: każdy mecz rozpoczynamy wyborem naszego Champion'a, który w grze zaczyna na levelu 1, i w miarę zabijania wrogów leveluje. Wtedy możemy odblokować kolejne skille. Oprócz tego każda postać, którą posiadasz [bo ją kupiłeś, bądź jest darmowa] za ilość rozegranych meczy otrzymuje ogólny level, który jest widoczny na stronie głównej przed rozpoczęciem rozgrywki. Za każde 5 zdobytych leveli otrzymujemy ramkę, kolejno: brązową, srebrną, złotą i diamentową. Ramka jest jedynie sygnałem dla graczy z drużyny przeciwnej jak często graliśmy daną postacią [ramki widoczne są na oknie loadingu przed każdym pojedynkiem]. Oczywiście wcale nie musi być to odzwierciedleniem faktycznych umiejętności gracza, bo niestety często spotykam się z AFKerami, stojącymi na respawn poincie przez cały mecz - wtedy też postać leveluje [ale dużo wolniej], a na koniec meczu i tak dostaje punkty EXP i niebieskie Merit points.
Gdy dana postać osiągnie 20 lv jej avatar jest dla nas dostępny, i możemy go użyć jako ikonę Protektora.

- Level Protektora: To nasz level, który wzrasta dzięki ilości zagranych przez nas meczy wszystkimi naszym postaciami. Za kolejne levele dostajemy Coins [żółte] i punkty Merit [niebieskie], jak również Mods i Augments

  • Punkty i sklep
Zdobyte punkty możemy wydać w różnoraki sposób. Fajne jest to, że nie trzeba koniecznie wydawać na grę prawdziwych pieniędzy, tylko do wszystkiego można dojść za darmo. Punkty wymieniamy na nowych bohaterów, na kostiumy, czy na mody i Augments.

  • Mods and Augments
Za pomocą modów i augmentów tworzymy artefakty w grze, które sprawiają, że nasza postać jest silniejsza. Na początku dostajemy podstawowy pack składników, ale wedle życzenia możemy stworzyć własny, i tuż przed meczem wybrać odpowiednią paczkę. Ja jak na razie korzystam z opcji podstawowej, więc nie bawiłam się jeszcze w tworzenie nowych zestawów. Ale jest to dobry sposób na poprawienie statystyk swojego bohatera, dodając mu na przykład mod regeneracji HP albo po prostu więcej HP, przez co nie będziemy tak łatwo ginąć. 

  •  Rozgrywka
Teraz słów kilka o co w tym wszystkim chodzi. Obecnie dostępna jest tylko jedna mapa, w 2 opcjach: Twoja drużyna przeciwko A.I., albo 5x5, drużyna przeciwko drużynie. Oczywiście pierwsza opcja jest łatwiejsza bo championi są wyjątkowo głupi i przewidywalni. Rozgrywka 5x5 jest większym wyzwaniem i jest ciekawsza.
Gdy jesteśmy gotowi do gry, ustawiamy się w kolejce i czekamy na mecz. Fajną opcją jest to, że gdy po minucie nadal nie będzie dostępnej gry, dostajemy bonus za oczekiwanie w postaci 1-5% więcej do otrzymanej liczby niebieskich punktów na koniec gry - licznik rozpocznyna się od 25%, więc nietrudno jest dotrzeć do 50% bonusu przy kilkuminutowym oczekiwaniu. Kiedy już uda nam się dostać do lobby, wybieramy championa z puli dostepnych - czyli tych, których kupiliśmy i tych które są dostępne za darmo. W jednej drużynie nie może być dwóch [i więcej] takich samych bohaterów, czyli kto pierwszy ten lepszy! Każda postać ma swoją unikalną moc [Stolen Powers], która jest dostępna dla innych graczy do wyboru przed bitwą, możemy wybrać 2 takie moce. Jest to dodatek do skilli posiadanych przez każdą postać.

Mapa Coast City ma kształt pięciokąta. Z jednej strony znajduje się drużyna niebieska, z drugiej - czerwona. Celem gry jest zdobycie obozu wroga niszcząc generator [Power Core]. Dróg do generatorów bronią turrety - 2 na dole i 3 na górze. Każdy generator wypuszcza co kilka sekund droidy, które pomagają nam w walce. Aby wzmocnić nasze roboty co jakiś czas odblokowywane są Relays [przekaźniki]. Aby je zająć, trzeba na nich stanąć i poczekać kilkanaście sekund, aż zapalą się na niebiesko. Każda drużyna ma po jednym przekaźniku po swojej stronie areny, a na samej górze znajduje się przekaźnik wspólny - oczywiście każda drużyna może zająć każdy przekaźnik - kto pierwszy ten lepszy. Zajmowanie przekaźników jest bardzo ważne i pomocne, bo oprócz wzmacniania naszych robotów, zwiększa ilość coins, które wypadają z martwych wrogów. Dzięki zbieraniu monet nasz bohater może kupować artefakty, które wzmacniają naszą postać [dostępne artefakty zależą od tego jaką paczkę ze składnikami wybraliśmy w lobby]. Także najlepiej zająć wszystkie 3 przekaźniki, aby przez kilka minut cieszyć się przewagą. Wewnątrz mapy znajduje się Urban Jungle [Miejska Dżungla] z neutralnymi droidami. Zabijając je zyskujemy EXPa i czasami inne korzyści, na przykład boost do siły czy leczenie. Dooms Day Device na środku mapy to nic innego jak bomba. Gdy DDD jest aktywne, wystarczy zabić bossa, wziąć bombę, zanieść w pożądane miejsce i zdetonować. Po całym terenie przemieszczają sie wrogie i sojusznicze kamery. To dzięki nim możemy śledzić na minimapie to, gdzie znajdują sie nasi sojusznicy i przeciwnicy. Invisibility Pads [pasy niewidzialności] to kolejna pomocna, albo niebezpieczna rzecz w grze. Tam można się ukryć przed oczami przewnika i zaatakować z zaskoczenia [ukochane miejsce Zabójców].  Ale jest na to sposób. Jedną z dodatkowych mocy jest "kamera", którą możemy umieścić w takim miejscu, i nawet jeśli przeciwnik sie tam ukryje - My będziemy w stanie go zobaczyć i zaatakować wcześniej.

  • Podsumowanie
Uff, post wyszedł dużo dłuższy niż przypuszczałam! Wszystko dlatego, że wspominając o jakimś aspekcie gry musiałam wspomnieć o kolejnym, żeby wszystko było logiczne i zrozumiałe [przynajmniej starałam się, żeby takie było :P]. W wiele tematów się nie zagłębiałam, bo to tematy na oddzielną notkę. Nie chciałam zrobić z tego wpisu tutoriala, ale ta gra jest na tyle złożona, że po prostu nie mogłam nie wspomnieć o pewnych jej własnościach. Zaskoczyło mnie właśnie to jak dużo oferuje darmowy tytuł. Często takie gry za darmo udostępniają bardzo mało, a za lepsze postacie bądź statystyki trzeba wydać prawdziwe pieniądze. Ja rzadko płacę za "piksele" więc gra jest dla mnie idealna!
Nie można narzekać na grafikę i dubbing. Głosy postaci są na prawdę świetnie dobrane. Przez początek gry prowadzi Nas kilka misji treningowych, gdzie narratorami są różni bohaterowie ze świata DCU. Bardzo podoba mi się też interakcja miedzy Championami. Mam na myśli krótkie dialogi pomiędzy postaciami [na przykład gdy Poison Ivy zabija Harley Quinn, możemy usłyszeć: "It's ok, you're still my best friend"]. Dialogi wprowadzają na prawdę bardzo dużo humoru i pozytywnej energii!

Oto kilka plusów i minusów:

Plusy:
+ grafika
+ bardzo ładne portrety postaci
+ dubbing i dialogi
+ co jakiś czas dodawane są nowe postacie, więc gra się nadal rozwija.
+ dostępność różnych postaci w danym tygodniu, przez co można przetestować wszystkie w przeciągu jakiegoś czasu, zanim zdecydujemy się na zakup
+ nagrody za codzienne logowanie [punkty, mody, postacie, kostiumy].
+ mozliwośc gry za darmo, bez konieczności płacenia prawdziwymi pieniędzmi
+ bonusy za długie oczekiwanie na mecz w postaci dodatkowego procentu otrzymanych na koniec rozgrywki punktów
+ Trofea, za zdobycie których dostajemy punkty w nagrodę
+ możliwość raportowania "toksycznych grczy" [AFKerów, tych, którzy opuszczają rozgrywkę zaraz na jej poczatku, przeklinających itp"
+ Ranked play [nie mogę o tym wiele powiedzieć, bo jeszcze nie odblokowałam - trzeba posiadać 14 championów, aby ta opcja stała sie dostępna]

Minusy:
- brak wersji na Mac'a
- długie wyszukiwanie dostępnych meczy
- niemożność kontynuowania następnej rozgrywki w tym samym składzie [czasami trafiasz na dobrą drużynę, ale aby zagrać z tymi samymi ludźmi musisz dodać wszystkich do znajomych i szybko zaprosić wszystkich do stworzonej przez nas grupy]. Fajnie by było stworzyć opcję aby móc zagrać kolejny mecz z poziomy lobby, do którego wszyscy trafiamy po skończonej grze.
- Chwilowo dostępna tylko jedna mapa [Coast City]
- niemozność przesunięcia mini mapki. Umiejscowiona jest w prawym dolnym rogu i bardzo utrudnia celowanie - ogranicza pole widzenia, a szkoda.


  • Całkowita ocena: 4,5/5
 
  *EDIT*
Niestety gra zostaje zamknięta, grać można będzie jedynie do 14 sierpnia 2015. Więcej informacji tutaj. :(

Brak komentarzy: